المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : رد الشيخ ابي اسحاق الحويني على جماعة الدعوة والتبليغ/صوتي


ابو اميمة محمد
04-05-2010, 01:32 PM
رد الشيخ ابي اسحاق الحويني على جماعة الدعوة والتبليغ.

الرابط:

http://www.4shared.com/video/CbRP34_j/_______.html

اخوكم :ابو اميمة محمد

أبو يوسف
04-05-2010, 02:49 PM
جزاك الله خيرا اخي الكريم وإن شاء الله لي عودة بعد الإطلاع والتحميل


تحياتي لك

.

ابو اميمة محمد
04-05-2010, 03:36 PM
جزيتم خيرا على مروركم الطيب

فلسطيني
04-05-2010, 03:49 PM
شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .

ابو اميمة محمد
05-05-2010, 02:20 AM
موفق بإذن الله ... لك مني أجمل تحية .

المغربي الجديد
05-05-2010, 04:15 AM
جزاك الله خيرا اخي ابو اميمة
الشيخ الحويني له تقديره و شأنه معلوم وحديثه مسموع
وهو من الشيوخ الذين نطمئن الى قولهم ورأيهم
ولحد اليوم لم نسمع منه الا ما يوافق ما وقر في قلبنا و سكنت به روحنا و الحمد لله
بارك الله فيه وبه الى يوم الدين
و جعل الله عملك في ميزان حسناتك
و بالمناسبة اضيف راي الشيخ ابن باز في الجماعة لمزيد من التوضيح
http://www.youtube.com/watch?v=lzQ8JyyFakU&feature=related

راي الشيخ ابن عثيمين
http://www.youtube.com/watch?v=dBydPhJ9l3U&NR=1

راي ابوبكر الجزائري
http://www.youtube.com/watch?v=A66h3MSABwo&feature=related

راي الشيخ العريفي
http://www.youtube.com/watch?v=CuCaim7T_bw&feature=related

تسلم الايادي
:abc_152:

ابو اميمة محمد
05-05-2010, 01:51 PM
تفريغ لهذه المادة الصوتية
حكم الخروج مع جماعة التبليغ والدعوة
الشيخ أبو اسحق الحويني – حفظه الله –


سؤال يتكلم عن الخروج مع جماعة التبليغ والدعوة ، يقول إن كان لا يجوز فأجب بالتفصيل ؟! فطبعاً إحنا فصلنا هذا الأمر مراراً وتكراراً ، ولذلك أقول لصاحبنا الذي أرسل هذا السؤال اصبر شهرين أو ثلاثة تحضر الدرس هنا إن شاء الله وبعدين اكتبلي تقرير في نهاية أمرك هل يمكن أن تخرج أم لا ؟

أنا أقول (( بالفم المليان )) أهو وبقول بقالي 25 سنة من يوم معرفت جماعة التبليغ والدعوة ، الجماعة دي متدفرة ببدع لا أخر لها ، الخروج عندهم ركن ، لا تتم الجماعة إلا بهذا الركن وهذا الركن بدعة فما بالك بما هو دون الركن من الواجبات والمستحبات وما دون ذلك ، إذا كان الركن أساس الذي يرتكنون عليه بدعة !!!

إحنا بنقول يا جماعة الصحابة كانوا يخرجون ، هو أنا مبخرجش ؟! هو أنا لما خرجت من بيتي وجيت الجامع هو ده مش خروج ؟! هو أنا لما خرجت من بيتي ورحت القاهرة هو ده مش خروج ؟! هو أنا لما خرجت من بيتي ورحت مثلاً أي بلد من بلاد أوروبا ولا البلاد العربية هو ده مش خروج ؟! أه ، إنما خرجت لأُعلم ، هو خرج يعمل إيه بقا ؟! هو راجل بيقول إحنا مش علماء ومبنعرفش حاجة في العلم وإحنا جهلة ، الحق يقال : هم صادقون ، يعني هما معترفين بالمسألة دي وهم لا يكذبون ، ويقولك إحنا ناس جهلة ، تمام.

طيب إنتا لما إنتا جاهل طالع تقول إيه ؟! تقول لصاحبك – وده حقيقة حصلت – اتنين رايحين بلد عمرهم مدخلوها فالجماعة قالوا يا جماعة روحوا هاتولنا جبنة شوفوا أي بقالة هاتولنا جبنة وفول والكلام ده ، فواحد ماشي مع واحد صاحبه داخوا في الشوارع مش لاقيين بقالة فواحد قال لما أسأل دهوا ؟ قاله : لأ ، وإذا سألت فاسأل الله !!!

طيب ده لو عنده أي قدر من العلم كان ممكن يقول الكلمة دي !! طيب أنا معاك هتقول إيه ؟!! بقالة يارب !! هيقول إيه ده ؟!! لو أنا عايز أنفذ الكلام بتاعك ( وإذا سألت فاسأل الله ) أعملها إزاي دي ؟!

السؤال مباح للضرورة زي سؤال الجاهل لأهل العلم أه ، النهاردة ده راجل معندوش أي حاجة عشان كدة خرج جوابه على مقتضى هذا الجهل إحنا بنقوله تعالى اتعلم الأول ، والله ما عايزك تبقى سلفي يعني تبقى تبع السلفيين ، السلفيين مش جماعة ، مش حكاية إني مش عايزه يبقى سلفي ، يعني مش عايزه يبقى في الجماعة السلفية هو متصور إن السلفيين لهم جماعة !!! وأنا كدة بخطفه من جماعة التبليغ مثلاً وأحطه في الجماعة السلفية ، لا السلفيين ليسوا جماعة السلفيين منهج ولذلك هي تسع كل المسلمين ولا تجد عندهم تعصباً مثل الجماعات الأخرى التي لها إطار محدود إذا دخلت في الإطار تبقى منهم خرجت بره تبقى مش منهم !! لا ، فأنا بقله تعالى إتعلم واخد المسألة دي بحساسية بالغة فاكر إني أنا عايز أضمه ليا !! طيب أنا يعني وقلما أحلف والله يا سيدي ما عايزك صدقت !!! وأنا قلما أحلف بس تعالى اتعلم إذا قعد في الحلقة بتاعتنا دي واتعلم أنا راضي إن هو يُعمل قانون العلم بعد ما يتعلم إذا العلم قاله اخرج وأنا مش هعارضه وأنا أعلم أنه سيخرج مثل خروجي زي منا بخرج برضه ، يخرج ليُعلم ، الصحابة اللي بيحتجوا بيهم كلهم كانوا بيخرجوا بس بعد ما صاروا علماء ، هو في صحابي يوصف بجهل !! في صحابي اسمه مش عارف حاجة !! كل الصحابة كانوا علماء ، ولذلك تفرقوا في الأمصار بغية نشر العلم والخليفة عندما أراد من مالك أن يحمل المسلمين على موطأ مالك ، الإمام مالك لإنصافه رحمه الله قال : (( يا أمير المؤمنين إن أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم تفرقوا وعند كل واحد ماليس عند الآخر فأنا ربما أكون أدركت شيئاً وغابت عني أشياء موجودة مع صحابي راح الكوفة وأنا لم أرحل إلى الكوفة فمن الظلم البين أن نحمل المسلمين على كتاب لم يجمع كل ما عند الصحابة من العلم وقد تفرقوا في كل البلاد )).

إذا كنتم كالصحابة تعلمتم وعلمكم معلم راشد عالم بالكتاب والسنة فلا بأس ، والمسألة طويلة زي علمائنا صنفوا فيها وشيخنا الشيخ الألباني رحمه الله تكلم فيها بكلام طويل وله أكثر من تلت أربع شرايط في المسألة دي والشيخ حُمُود التُويجري أحد علماء السعودية الكبار له كتاب اسمه ( القول البليغ في جماعة التبليغ ) .

وأنا يعني أتمنى الحقيقة لهم الخير وياريت بس الهالة إللي هما حطنها دي يتركوها وعندئذ سيستطعمون ما أقول لهم هما مفهمنهم إن العلم طاغوت !! والعلم صنم يُعبد !! عشان كدة كل ما يوصف بالعلم في زماننا هذا ممنوع على واحد من الجماعة أن يستفتيه !! يعني مثلاً أنا والشيخ محمد يعقوب والشيخ محمد حسان والشيخ مصطفى العدوي والشيخ محمد اسماعيل والشيخ ياسر برهامي والشيخ سعيد عبد العظيم والشيخ أحمد فريد والشيخ محمد عبد المقصود إخوانا دول كلهم محطوطين في اللستة السوداء الكلام ده حقيقي وأنا على رأسهم أنا أكتر واحد يحذرون مني بسبب الكلام الذي أقوله وأنا إنما نصحت لا أنا كسبان حاجة من جماعة التبليغ مفيش مشاكل عندي خالص ولا عملت يوماً بيوم من الأيام بقصد إني ألم جماعة أو ألم حواليا ناس ولا الكلام ده ، والله يا إخوانا أنا أهرب من الناس وبهرب من كل مكان يتجمع فيه الناس مش بلم ناس والكلام ده ، أنا عايزهم بس يطمئنوا أنا لما بقول الكلام ده مبلمش حد مش هاخد حد من عندهم ، أنا مبصليش في المساجد حتى لا أؤُم ولو عرفت إن مسجد هيخليني أصلي فيه إمام لا يمكن أن أدخله وأحياناً أصلي في مساجد لا أعرف الإمام بتاعها بيطول ولا بيقصر ولا الكلام ده ليه ؟! لأن بدخله لأول مرة !!!

فأنا عايز بس أقول لإخوانا انا مش عمال أخد من الجماعة بنحت منهم وباخد أحط عندي في رصيدي ورأس مالي لا ، وإنما أنا أدعوهم إلى علم الكتاب والسنة.

أنا لا أتعصب إن شاء الله إلا لما أعتقد أنه الحق وقامت عليه الدلائل عندي من الكتاب والسنة

انتهت المحاضرة ،،

وسلام الله عليكم ورحمته وبركاته ،،

منقول

المغربي الجديد
05-05-2010, 05:30 PM
جعله الله في ميزان حسناتك
تسلم الايادي
:abc_152:

ابو اميمة محمد
05-05-2010, 08:32 PM
شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .

الحارث بن فيصل
06-05-2010, 11:29 PM
شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .

ابو اميمة محمد
07-05-2010, 07:34 AM
بارك الله فيكم جميعا على مروركم الطيب

abohmam
09-05-2010, 02:02 AM
بارك الله فيك أخانا الفاضل ابا أميمة

شـكــ وبارك الله فيك ـــرا لك ... لك مني أجمل تحية .

ابو اميمة محمد
09-05-2010, 07:39 AM
وفيك بارك اخي ابا همام